هوش مصنوعی در تلفن همراه

هوش مصنوعی در تلفن همراه

*هوش مصنوعی در تلفن همراه:

*در ابتدا به بررسی معنی هوش مصنوعی میپردازیم:

همانگونه که می‌توان حدس زد، هوش ماشینی یا هوش مصنوعی به هوشی گفته می‌شود که قادر به انجام برخی کارها همانند انسان است، یعنی می‌تواند فکر کند، قادر به درک شرایط باشد و به سوالات نیز پاسخ دهد. یکی از دلایل مخالفت برخی افراد با توسعه هوش مصنوعی، قدرتمندتر شدن آن نسبت به انسان است که در این‌صورت شرایطی مانند فیلم ترمیناتور را باید متصور شویم! البته تحقیقات در حال حاضر چنین چیزی را نشان نمی‌دهند و همانند بسیاری از تکنولوژی‌ها، هوش مصنوعی نیز فواید و معایبی دارد که البته مزیت‌های آن بسیار بیشتر است (از بین رفتن برخی مشاغل مسلما امری خوشایند نیست).

هوش مصنوعی در بسیاری از علوم و صنایع مانند تلفن همراه کاربرد دارد و می‌توان از آن بهره گرفت. هوش مصنوعی به علت امکان درک کردن، استدلال و همچنین یادگیری، تبدیل به یکی از هیجان‌انگیزترین مباحث دنیای تکنولوژی شده و شاهد رشته‌ای (گرایشی) به این نام در دانشگاه‌های جهان و ایران هستیم که خود نشان از اهمیت بالای هوش مصنوعی دارد. در زمینه هوش مصنوعی، شاهد دو عبارت هوش مصنوعی قوی و هوش مصنوعی ضعیف هستیم.

متاسفانه هنوز برای هوش مصنوعی تعریف مشخصی نداریم، البته به این موضوع توجه کنید که برای خود هوش هم نمی‌توان تعریف مشخصی ارایه داد. شما توسط هوش مصنوعی می‌توانید کامپیوترها را مجبور به انجام کارهایی کنید که شاید خودتان بهتر بتوانید آن‌ها را اجرا نمایید، ولی این تازه اول راه است! در ابتدای امر از هوش مصنوعی برای انجام کارهای ساده استفاده می‌شد و حال با پیشرفت آن، نه تنها می‌توان وظایف مهم‌تری را بدان سپرد، بلکه با یادگیری، قادر به مبارزه با شما نیز خواهد بود.

هوش مصنوعی در تلفن همراه چقدر واقعیت دارد؟
اولین چیزی که درباره این ماجراها باید بدانید، هوش مصنوعی اصلاً اتفاق تازه‌ای در گوشی‌های موبایل نیست و از سال‌ها قبل سازندگانی چون اپل، سامسونگ و حتی خود گوگل، از برخی الگوریتم‌ها و تکنیک‌های مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی در بهبود دوربین استفاده می‌کردند. آنچه که طی نزدیک به یک سال اخیر تازگی پیدا کرده و برای اولین بار اپل با A11 Bionic به آن دامن زد، «شتاب دهنده هوش مصنوعی» (AI accelerator) و نه خود فناوری هوش مصنوعی است.

واقعیت این است حتی می توان بر روی قدیمی ترین گوشی های اندرویدی و آیفون هوش مصنوعی داشت اما مشکل آنجاست که این فناوری پیشرفته دارای محاسبات سنگین و پیچیده است که نه تنها به قدرت پردازشی بالا نیاز دارد، بلکه می تواند به سرعت باتری گوشی های موبایل را هم ببلعد. به همان علت هایی که اشاره شد، در گذشته و به طور مشخص تا پیش از A11 Bionic اپل، چندان امکان بهره گیری از این فناوری در گوشی های موبایل وجود نداشت یا دست کم نمی شد خیلی روی آن تکیه کرد. اما مشکل هوش مصنوعی کجاست؟

 

هسته‌های پردازشی «پردازنده مرکزی» (CPU) و تا حدی هم «پردازنده گرافیکی» (GPU) برای اجرای گونه خاصی از پردازش‌ها طراحی نشده‌اند و عملاً همه منظوره هستند، می‌توان از هسته‌های CPU برای پردازش تصویر استفاده کرد، محاسبات مربوط به بازی‌ها را اجرا کرد، فایل‌ها را فشرده سازی کرد و هر آنچه که تصور می‌کنید. در ظاهر همه منظوره بودن هسته‌های CPU یک مزیت بزرگ برای آن است اما هنگامی که به محاسبات پیچیده و فناوری‌های پیشرفته چون هوش مصنوعی می‌رسیم، دیگر این هسته‌های همه منظوره کارایی مطلوبی ندارند و نه تنها بسیار کُند عمل می‌کنند، بلکه کارایی آنها به ازای انرژی مصرفی ایده آل نیست.

آنچه که اشاره شد طراحان پردازنده را به انجام این کار وا‌داشت تا پردازنده‌های ویژه ای برای هوش مصنوعی طراحی کنند که به طور اختصاصی برای انجام محاسبات و پردازش‌های این فناوری طراحی و بهینه سازی شده باشد. نتیجه آن ظهور پردازنده‌های مجزا برای هوش مصنوعی است که در اصل شتاب دهنده هوش مصنوعی هستند.

از آنجایی که این پردازنده‌ها تا جای ممکن برای هوش مصنوعی و پردازش‌ها و محاسبات مرتبط با آن بهینه سازی شده‌اند، بسیار سریع‌تر از هسته‌های CPU و GPU عمل می‌کنند اما یک عیب بزرگ دارند و آن همه منظوره نبودن آنها است. خوب یا بد؛ پردازنده‌های هوش مصنوعی کارکرد بسیار محدودی دارند و بر خلاف هسته‌های CPU نمی‌توان از آنها برای هر کاری استفاده کرد.

در چنین شرایطی اگر یک سازنده یا برند قصد داشته باشد به طور جدی از هوش مصنوعی در گوشی‌های خود بهره بگیرد، به یک شتاب دهنده هوش مصنوعی کارآمد هم نیاز دارد که می‌تواند به طور مجزا بر روی برد گوشی تعبیه شود یا بخشی از چیپ ست (SoC) باشد و اینجا بود که چیپ ست‌هایی چون A11 Bionic اپل با شتاب دهنده هوش مصنوعی ظهور کردند. اما چیپ ست‌های مجهز به شتاب دهنده هوش مصنوعی فقط نصف معادله هستند، نصف دیگر آن در جبهه نرم افزار است.

افزون بر اپل، ظرف نزدیک به یک یا دو سال اخیر تقریباً تمامی طراحان بزرگ چیپ ست‌های موبایل به سمت هوش مصنوعی حرکت کرده‌اند یا دست کم تلاش کرده‌اند از رقبا عقب نمانند، از همین رو HiSilicon با Kirin 970 آنچه که «واحد پردازش عصبی» (NPU) می‌خواند را معرفی کرد، MediaTek از Neuropilot و APU پرده برداشت و کوالکام هم با چیپ ست Snapdragon 660 و پس از آن Snapdragon 710، شتاب دهنده هوش مصنوعی خود را به گوشی‌های موبایل آورد. البته ARM که طراح اصلی تقریباً تمامی هسته‌های پردازشی چیپ ست‌های یاد شده است، خود یک پروژه اختصاصی به نام Trillium را معرفی کرده است.

هوش مصنوعی در گوشی‌های موبایل قابلیت یا کارکرد مشخصی نیست و وجود آن در یک گوشی، لزوماً به معنای ارائه همان کارکردها و قابلیت‌های موجود در گوشی دیگری نیست. برای نمونه اپل از هوش مصنوعی در بهبود دقت قابلیت تشخیص چهره و ارائه قابلیت انیموجی بهره می‌گیرد اما هواوی از آن برای تشخیص محیط و سوژه عکس و متناسب با آن اعمال تنظیمات بهینه استفاده می کند. بنابراین هنگامی که یک گوشی مجهز به شتاب دهنده هوش مصنوعی تهیه می‌کنید، لزوماً قابلیت‌های مشخصی را دریافت نمی‌کنید. در حقیقت اغلب مواقع کارکرد هوش مصنوعی صرفاً بهبود عملکرد قابلیت‌ها و کارکردهای گوشی است و خود یک قابلیت مستقل و مجزا نیست.

هوش مصنوعی در موبایل‌ها به عنوان یکی از فناوری‌های پیشرفته و مورد استفاده قرار گرفته است. با استفاده از هوش مصنوعی، موبایل‌ها به کاربران خود امکاناتی را ارائه می‌دهند که قبلاً نبوده است. در زیر به برخی از کاربردهای هوش مصنوعی در موبایل‌ها اشاره می‌کنیم:

 

*شناسایی چهره: با استفاده از هوش مصنوعی، موبایل‌ها امکان شناس ایی چهره کاربر را دارند. این امکان به کاربران اجازه می‌دهد تا به سرعت و با امنیت بیشتری به موبایل خود دسترسی داشته باشند.

پیش‌بینی کلمات: با استفاده از هوش مصنوعی، موبایل‌ها می‌توانند که کلماتی را که کاربر در حال تایپ آن‌ها است را پیش‌بینی کنند. این امکان به کاربران کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری تایپ کنند.

پیشنهاد دهنده برنامه‌ها: با استفاده از هوش مصنوعی، موبایل‌ها می‌توانند برنامه‌هایی را به کاربران پیشنهاد دهند که با توجه به علایق کاربران، ممکن است جالب باشند.

*ترجمه متن: با استفاده از هوش مصنوعی، موبایل‌ها می‌توانند متن‌هایی را که در زبان دیگری نوشته شده‌اند را ترجمه کنند. این امکان به کاربران کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

*پاسخ به سؤالات: با استفاده از هوش مصنوعی، موبایل‌ها می‌توانند به سؤالاتی که

کاربران مطرح می‌کنند پاسخ دهند. این امکان به کاربران کمک می‌کند تا به سرعت به اطلاعا

ت مورد نیاز دسترسی داشته باشند.

*تشخیص شیء: با استفاده از هوش مصنوعی، موبایل‌ها می‌توانند شیءی را که در تصویر دیده می‌شود را تشخیص دهند. این امکان به کاربران کمک می‌کند تا به سرعت و با دقت بیشتری به اطلاعات دسترسی داشته باشند.باما در رابطه با هوش مصنوعی اطلاعات کسب کنید.

اگر از گوگل میآید لطفا برگه را بوکمارک یا نشانه گذاری کنید.

ازفروشگاه مادیدن فرمایید.

 

 

 

 

پست قبلی

طول عمر باتری گوشی

پست بعدی

طول عمر باتری گوشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حسابی ندارید؟

یک حساب کاربری ایجاد کنید